zondag 12 oktober 2014

Knoflookbrood met oregano



In het boek 'Bakken' van Paul Hollywood staan prachtige broden. Dit knoflookbrood leek me lekker voor bij de lunch. Een eenvoudig deeg met geroosterde knoflookteentjes.
Schrik niet van de hoeveelheid knoflook. Het is echt niet te overheersend. De knoflook wordt namelijk heerlijk zacht en iets zoet door het roosteren.

Het brood is luchtig en zacht en heeft een milde knoflooksmaak. Zo nu en dan kom je een hele teen knoflook tegen. Een volgende keer ga ik weer net zoveel knoflook gebruiken, maar dan ga ik de geroosterde knoflook grof hakken voordat ik het door het deeg meng. Dan heb je in elke snee brood wat meer knoflookstukjes zitten.
Prima in te vriezen
en voor herhaling vatbaar.
Wij hadden er een kommetje met olijfolie en grof zeezout bij en aten er een salade bij.


Ingrediënten
500 gram molenbloem
10 gram zout
10 gram droge gist
30 gram zachte roomboter
300 ml lauwwarm water

3 bollen knoflook (ong. 35 teentjes)
3 eetl olijfolie
1 eetl fijne kristalsuiker
snuf zeezout
1 eetl gedroogde oregano

Bereiding
Pel de knoflooktenen. Leg ze op een bakplaat en meng met 1 eetl olijfolie, de suiker en zeezout.
Rooster ze 20 minuten in een oven op 200 graden tot ze goudbruin en zacht zijn. Laat afkoelen (ik heb dit de dag van te voren al gedaan).
Doe de bloem in een grote kom (ik gebruik de KitchenAid). Voeg het zout aan de ene kant van de kom toe en de gist aan de andere kant. Voeg de boter en driekwart van het water doen.
Meng met de KitchenAid ongeveer 8 minuten tot het deeg zacht en glad is. Voeg de rest van het water beetje bij beetje toe als het deeg wat te droog blijft.


 
Leg het deeg in een licht met olie ingevette kom, denk af met huishoudfolie (of een douchemuts) en laat op kamertemperatuur rijzen tot het ten minste 2 keer zo groot is geworden in volume. Dit kan 1-3 uren duren. Bij mij was het na een uur al goed.

Duw de lucht uit het deeg, verdeel in twee gelijke porties en voeg de hele geroosterde knoflooktenen toe. Kneed ze er goed doorheen.
Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat (of gebruik 2 bakplaten), dek losjes af met plasticfolie en laat het deeg weer 45 min tot 1 uur rijzen tot het deeg snel terugveert zodra je er met een vinger op drukt.

 
Verwarm intussen de oven voor op 220 graden.

Besprenkel als de broden gerezen zijn met de laatste 2 eetl olijfolie en bestrooi met de oregano.
Bak de broden ongeveer 30 minuten tot ze hol klinken als je op de onderkant klopt.

Laat afkoelen op een rooster.

2 opmerkingen:

  1. Mooie broden, beter dan je desem experiment.....
    Hier hetzelfde idee, de knoflook fijnhakken zodat je bij meer happen knoflook hebt mmmmmm

    Groet, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ik weer, ik bedoel natuurlijk geen desem maar spelt........
    Desem dat komt nog!

    Groet, Karin

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...